30/12/2018





















































































































12/12/2018

image-283765-moira_voorpagina.w640.jpg
Interview door Roel Van Bambost met schrijver Iwan Röpcke over de nieuwe roman "Moira" tijdens de boekvoorstelling van 16 december 2018

1. Je schrijft het vervolg op “Scarcity” niet meer onder je pseudoniem Ingo Hijnderijckx, maar onder je eigen naam. Waarom?
De meeste mensen hadden mij bij het schrijven van “Scarcity” aangeraden mijn debuutroman onder eigen naam te schrijven, maar door een soort overbodig respect voor mijn vorige werkgever vond ik dat niet onmiddellijk kunnen. Ik heb nu besloten het vervolg onder eigen naam te publiceren en dus de verwijzing naar mijn vierde voornaam en naar de meisjesnaam van mijn grootmoeder achterwege te laten. Hoewel er nog steeds mensen zijn die niet weten dat ik achter het pseudoniem Ingo Hijnderijckx zit, waren sommige niet-geïnformeerde lezers daar inmiddels zelf achtergekomen.

2. Hoe ervoer je de reacties op je debuutroman “Scarcity”?
In het algemeen goed met soms extreem positieve reacties. Natuurlijk waren er ook opmerkingen waar ik dan ook in het vervolgverhaal rekening heb met gehouden. Een belangrijke opmerking betrof de vertalingen in de voetnoten(lacht). Het gevolg is nu dat ik buiten het in “MOIRA” geciteerde Chinees, Oud-Grieks en dialect dus “bijna” niks meer vertaald heb indien de talen uit de ons omringende landen komen.

3. “Scarcity” als titel of term bleef initieel toch een beetje voor verwarring zorgen?
Ja, dat is zo. De meeste mensen spreken het uit alsof het van het Engelse woord “Scar”, hetgeen litteken betekent, was afgeleid maar dat was niet zo. Scarcity komt van het woord “Scarce” hetgeen schaarste in de economische denkwereld betekent. De term werd en wordt dus niet in zijn oorspronkelijke economische betekenis gebruikt maar eerder allegorisch om te wijzen op de schaarste van emotie, goedheid en middelen in een economische wereld waar belangenoverwegingen soms onmeedogenloos zijn.

4. Waarom Beernem als uitvalsbasis voor het gezin Descamps?
Dat is nogal een dubbel verhaal. Ik was er tot voor enkele jaren nooit geweest, maar alleen voorbijgereden, moet ik toegeven. Mijn vader woonde bij leven in Brugge, ik had er trouwens ook een jaartje op de Dyver gestudeerd, en mijn eerste “grote” liefde woonde in Aalter. Beernem lag er ongeveer tussen en ik had mij atijd afgevraagd wat er daar te beleven viel. Gezien mijn bijzondere relatie met sommige Westvlamingen vond ik het niet verkeerd dat een Oostvlaming zich nu eens naar West-Vlaanderen begaf en een fictief gezin in Beernem creëerde.(lacht) Beernem ken ik nu toch al een beetje zeker de Citroenstraat, als loci delicti, en een huis dat ik daar als model genomen heb voor het gezin Descamps.  

5. Hoe beschrijven de lezers jouw schrijfstijl ?
Sommigen hebben parallellen getrokken met sterk gereputeerde auteurs maar dat lijkt mij een beetje overdreven. In alle bescheidenheid kan dit mischien verklaard worden door de diplomatieke dimensie vervlochten met het spannend verloop en de diverse linken doorheen het verhaal. Nu staan er in “MOIRA” ook veel verwijzingen naar gebeurtenissen in “Scarcity”. De meesten vonden “Scarcity” in elk geval spannend, dat zal in “MOIRA” denk ik nog wat meer het geval zijn, maar vooral het slot van het verhaal maakt nog veel sprongen in het scenario mogelijk.

6. De opnieuw zelfgetekende cover van het boek “MOIRA” lijkt toch een beetje somber….
De cover was initieel vooral bedoeld om de link te illustreren tussen de gebeurtenissen in het eerste boek “Scarcity” en het nieuwe verhaal in “MOIRA”. De cover is geïnspireerd op een werk uit 1895 van de Franse pointillist Paul Signac, dat niet toevallig “l’Orage” heette. In tegenstelling tot het bootje dat in het werk en op de cover van het boek de storm in de haven van Saint-Tropez wenst te ontvluchten, heb je de indruk dat het hoofdpersonage, Gilles Descamps, door zijn eigen aard en drang, eerder de storm opzoekt.

7. Enkele mensen verdwijnen plots en enkele sleutelscènes uit “MOIRA” grijpen plaats in Hong Kong? Is dat toevallig?
Neen niet echt. Ik was aangetrokken door wat ik over Hong Kong gelezen had. De toenemende invloed van China proef je zo in Hong Kong en rekening houdend met de veronderstelde rol van China in de debuutroman “Scarcity” was Hong Kong het ideale toneel voor een deel van het vervolgverhaal. Ik had trouwens ook het geluk dat ik zo’n 30 jaar geleden mijn vriend Frédéric, ook oorspronkelijk een West-Vlaming trouwens, daar een beetje aan een stage hielp en dat hij - als trouwe vriend en inwoner van Hong Kong - mijn geste zeker niet vergeten was. Hij vergiste zich wel over mijn inbreng want hij had die stage wel zelf verdiend! (lacht). Hij en zijn echtgenote hebben er mij alleszins fantastisch rondgeleid en mijn begrip en inzicht in enkele dagen op een unieke wijze vergroot: Hong Kong is gewoon impressionant en zeer speciaal. Vooral de sfeer in dit liberaal kapitalistische bolwerk van het Verre Oosten heb ik ook proberen weergeven. Ik heb terug heel wat research gedaan om het zo realistisch mogelijk te doen overkomen en de uiteindelijke ontknoping nog wat open te laten.

8. In je eerste boek “Scarcity” sprak je tussen de lijnen door over de rol van de grootmachten in de wereldpolitiek. Komt dit terug voor in “Moira”?
Niet alleen van de grootmachten maar ook over de rol van grootmachten (de zogenaamde “GAFA”) uit de technologie in ons alledaags leven en de internationale politiek. In “Moira” staat dit minder op de voorgrond maar in het slot zal dit impliciet meer weer opborrelen. Dit spruit voort uit mijn ongerustheid rond onze reële en toekomstige vrijheid. De zogenaamde vrijheid gecreëerd door technologie lijkt alleen de rijkdom bij sommigen verder te concentreren, een wij-zij gevoel te creëren en lijkt de basis te vormen voor de wereldwijde verspreide desinformatie voor onfrisse en machtsgeile doeleinden. Het “oude” Europa hinkt hier in de technologie en beleidsvorming grotendeels na maar de vraag is of dit wel zo ongelukkig is. Ik hoop dat het democratische gedachtengoed van de “burgerlijke” EU het met een goede en eerlijke visie zal halen.

9. Over vrienden gesproken ontmoeten we opnieuw een paar gekende figuren?
Ja: ernstige Pierre, olijke Karel en de stijve bankier Terlinden komen terug opduiken en spelen voor hen onbewust een belangrijke rol in het vervolg. Het liet me trouwens ook toe de moeilijkere scènes in het boek wat beter te situeren en te relativeren en de bestaande linken tussen het heden en verleden uit te diepen. Er verschijnen natuurlijke nieuwe, voornamelijk vrouwelijke, personages in het verhaal waarvan de meesten ook in het laatste en derde deel, de ontknoping zullen helpen beter te begrijpen.

10. Je hebt een “trailer” voor “MOIRA” in elkaar gestoken die één en ander verraadt ?
Ja Inderdaad. Ik ben, buiten Zug, naar alle locaties zelf geweest en ook sommige scènes heb ik ter plaatste ingebeeld die je vluchtig in de trailer ziet verschijnen. Hoewel het verhaal fictief is, zijn al de locaties en beschrijvingen conform de realiteit, vooral in Hong Kong en aan de Azurenkust. Het is wel zo dat sommige scènes mij pas invielen toen ik al weg was (lacht). De trailer bevat trouwens twee enigma's die natuurlijk in het boek voorkomen en pas na het lezen van het boek zullen begrepen worden. Spijtig heb ik nog geen beelden van Moira zelf, hoewel ik haar evenbeeld wel deze zomer in de Maaltebruggestraat te Gent was tegenkomen. Ik heb even getwijfeld om haar te vragen voor een paar beelden maar haar vriend of echtgenoot bekeek mij ab initio al scheef. Hij zal wel gedacht waarom ik zo geïntrigeerd keek naar haar (lacht). Voor de trailer: https://scarcity.be/nieuws

11. Wat is je favoriet hoofdstuk uit “MOIRA”?
Mijn voorkeur gaat uit naar ‘The Chinese Banyan Tree’ omdat het niet-alleen de sfeer van de ambigue betrokkenheid van China in Hong Kong en de opkomende laissez-aller van het Westen buiten Trump illustreert, maar ook omdat het een sleutelhoofdstuk is in de opbouw van het verdere verhaal.

12. Je draagt je boek op aan een overleden koppel in Saint-Tropez? Waarom?
Als kleine jongen ging ik meestal op vakantie aan de Azurenkust. Pas later heb ik de streek rond Ramatuelle door hen - ook politiek - goed leren kennen. Het waren eenvoudige, progressieve - vrienden van de beruchte Franse milieuactivist José Bové trouwens - en goede mensen die doelbewust alles probeerden te relativeren in een soms arrogant wereldje waar alleen het geld en status lijken te tellen, hoewel dit laatste statement op haar beurt de realiteit een beetje geweld aandoet. Het figuur van Dédé is zeer gedeeltelijk gebaseerd op Michel Courtin, die ook “Capitaine de Ville” is geweest in Saint-tropez. De term “Disneyland”, een titel van één van de hoofdstukken, komt ook trouwens van hem.

13. Je blijft de spanning opbouwen tot op het einde van dit boek “MOIRA”. Dat belooft voor het slot van de trilogie. Hoe gaat het laatste deel heten en opgebouwd worden?
In het derde en laatste deel zullen de stukken van de puzzel op een spannende en , denk ik, originele manier in elkaar vallen. Het derde deel zal “This charming man”heten, naar het nummer van “The Smiths”. Zowel elementen uit het eerste boek en tweede boek zullen dan tot hun rechtkomen en natuurlijk gaan we opnieuw vanuit Beernem en Gent een beetje de wereld verkennen. Nog meer, in “Scarcity” en “MOIRA” waarin het eerste hoofdstuk het altijd over gebeurtenisssen midden in het plot van het boek gaat en we dan in de volgende hoofdstukken retroactief terug opbouwen; gaan we in het slotverhaal “This Charming man” onmiddellijk aansluiten bij het laatste hoofdstuk van MOIRA.

14. Na Hong Kong nog altijd thee?
Zeker en dan terug liefst Earl Grey, hoewel de theekeuzes in Hong Kong en in het bijzonder deze in het Ritz Carlton van Hong Kong niet te versmaden zijn.  

Persbericht

Iwan Röpcke alias Ingo Hijnderijck stelt op 16 december 2018 het vervolg op Scarcity voor: Moira

Iwan Röpcke stelt binnenkort zijn tweede boek voor: Moira. Moira is het vervolg op zijn debuutroman, Scarcity, en is het tweede boek in de spannende thrillerreeks in drie delen. Bekijk nu al de boektrailer en lees het ingesloten persbericht als voorsmaakje!


Persbericht 12/12/2018 – Nieuw boek: Moira, de vervolgroman van Iwan Röpcke
Klik hier om het persbericht te downloaden:


Boekenbeurs 2017

Iwan Röpcke alias Ingo Hijnderijckx lanceert trailer voor tweede boek in spannende Scarcity reeks: Moira

Ingo Hijnderijckx zal binnenkort zijn tweede boek voorstellen: Moira. Moira is het vervolg op zijn debuutroman, Scarcity, en is het tweede boek in de spannende thrillerreeks in drie delen. Bekijk nu al de boektrailer voor een voorsmaakje!

10/09/2018

Boekenbeurs 2017

Ingo Hijnderijckx stelt Scarcity voor op de Antwerpse Boekenbeurs!

Op zondag 29 oktober start de Boekenbeurs 2017 in Antwerpen. Op het menu van deze 81ste editie: boek en beeld. Boeken prikkelen de verbeelding. Ze dompelen je onder in de wereld van fictieve en reële personages die boegbeelden kunnen zijn of wiens beeltenis je inspireert. Alvast een thema en zienswijze waarop Ingo Hijnderijckx met zijn debuutroman Scarcity graag intekent.

Ingo zal zijn boek Scarcity komen voorstellen (en uiteraard signeren!) tijdens de Antwerpse Boekenbeurs op de stand van uitgeverij Het Punt (standnummer 430) en dit op volgende dagen:


  • Zondag 29 oktober - 14u00-18u00
  • Zaterdag 4 november - 14u00-18u00
  • Waar? Antwerp Expo, Jan Van Rijswijcklaan 191, 2020 Antwerpen

Ingo zal u graag verwelkomen en zijn boek persoonlijk aan u voorstellen!

03/10/2017

Persbericht Scarcity
Persbericht 

Nieuw boek: Scarcity, de debuutroman van Ingo Hijnderijckx

Een verhaal over corruptie, politieke en zakelijke belangen, cyberoorlog en macht. Lokaal geworteld en tegelijk internationaal verbonden. Vermengd met pure emotie, nostalgie, (wan)hoop en vastberadenheid. Kortom: een rijk en pittig recept voor een boek van formaat.
Bestand

Persbericht 27/09/2017– Nieuw boek: Scarcity, de debuutroman van Ingo Hijnderijckx

Klik hier om het persbericht te downloaden
27/09/2017

Boekenweekend in Zele

Ontmoet Ingo Hijnderijckx tijdens het 1ste Boekenweekend in Zele!

Op zaterdag 23 en zondag 24 september 2017 organiseert uitgeverij Het Punt in samenwerking met het Davidsfonds Zele een 1ste Boekenweekend in het Parochiecentrum in Zele (Heilig Hartplein, naast de kerk in Zele). Ook Ingo Hijnderijckx zal aanwezig zijn om zijn boek Scarcity te signeren! Op zaterdag 23 september vindt eveneens de uitreiking plaats van de Literatuurprijzen van uitgeverij Het Punt, compleet met een optreden en receptie. En op zondag 24 september reikt het Davidsfonds Zele zijn Cultuurprijs uit, gevolgd door een optreden en boekvoorstelling.

Programma

  • Zaterdag 23 september - 14u00-24u00
    • Boekverkoop auteurs van uitgeverij Het Punt
    • Om 20u00 uitreiking van de Literatuurprijs van uitgeverij Het Punt
    • Officiële opening met optreden van de Jachthoornblazers Sint-Hubertus van Nieuwenhagen
    • Aansluitend receptie
  • Zondag 24 september - 11u00-18u00
    • Boekverkoop auteurs van uitgeverij Het Punt
    • Om 11u00 uitreiking van de Cultuurprijs van het Davidsfonds Zele
    • Optreden van Zeelse poprockband Voodoo Shop
    • In de namiddag gevolgd door boekvoorstellingen en debatten/interviews met de verschillende auteurs

Kom zeker langs! Ingo Hijnderijckx zal aanwezig zijn om uw boek(en) te signeren!
17/09/2017

Scarcity nu verkrijgbaar!

Scarcity rolt nu van de pers bij uitgeverij Het Punt. Bestel meteen uw exemplaar van deze spannende en beklijvende fictieroman door Ingo Hijnderijckx!


07/09/2017

Scarcity, een verhaal van formaat!


In zijn debuutroman Scarcity vertelt Ingo Hijnderijckx het verhaal van Gilles Descamps, een weduwnaar en communicatieverantwoordelijke bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Gilles is getuige van de brutale ontvoering van zijn enige dochter, Moira. De drijfveer lijkt aanvankelijk volkomen zoek tot hij inziet dat het koloniale verleden van zijn familie een onrechtstreekse schakel zou kunnen zijn. Meer uit wanhoop dan redelijkheid klampt hij zich, met de steun van enkele vrienden, vast aan schijnbaar ingebeelde strohalmen. De uitzichtloze en emotioneel eenzame zoektocht naar zijn dochter voert hem naar Afrika waar hij verschillende aanknopingspunten ontdekt en stuit op waarheden en connecties die liever het daglicht schuwen. Voor hij het goed en wel beseft, raakt Gilles verstrikt in een web van intriges waar corruptie, cyberoorlog, macht, internationale en zakelijke belangen de boventoon voeren en de kans dat hij Moira heelhuids terugvindt met de dag kleiner wordt.

Scarcity zal vanaf september uitgegeven worden bij uitgeverij Het Punt.

28/06/2017